Wijnand Jongen | Retailexpert
Wijnand Jongen (1959) is een van ’s werelds leidende auteurs, sprekers en futuristen over retail en e-commerce. Hij is een veelgevraagd spreker op (inter)nationale congressen en bedrijfsevents waar hij spreekt over de toekomst van (online) retail, met feiten en cijfers.

Onderwerpen:
– De toekomst van retail
Wat is de toekomt van winkelen in een wereld die altijd en overal met elkaar verbonden is. Nieuwe generaties onlife consumenten vragen om nieuwe vormen van interactie en nieuwe manieren van winkelen. Hoe ziet winkelen in de winkelstraat, op marktplaatsen en platformen en op het web er in de nabije toekomst uit? Wat betekent dit voor onze steden en dorpen? En wat is de impact van onlife retail, waar online en offline met elkaar versmolten zijn, voor onze samenleving?

– Het einde van online winkelen
Er is veel onrust in de retailwereld. Shoppers met een nieuw shopping-dna komen naar de winkels. Een nieuw economisch paradigma van vier nieuwe economieën veranderen de wereld van retail: de slimme economie, de sharing economie, de circulaire economie en de glokale economie. Nieuwe shopping-ecosystemen worden dominante retailspelers. Voor lokale retailers is het een prisoner’s dilemma: doe je mee of niet? Businessmodellen zijn aan het veranderen en nieuwe spelers bestormen de markt. Komt er een einde aan online shoppen?

– De onlife customer journey
Nieuwe technologieën veranderen de customer journey radicaal. Voor consumenten vervagen online en offline naar een onlife ervaring. Winkelen wordt een persoonlijke ervaring in alle aspecten van de customer journey: van oriëntatie, tot selectie, tot betalingen, tot levering en customer care. Cross-border is key in de internationale wereld van retail. Maar uiteindelijk gaat de customer journey niet over technologie, maar over mensen.

Persoonlijke achtergrond
Wijnand Jongen (1959) is een van ’s werelds leidende auteurs, sprekers en futuristen op retail en e-commerce. Hij is schrijver van het boek ‘Het Einde van Online Winkelen’ gepubliceerd in Nederland (2016) en België (2017). De Engelse editie van het boek werd op 9 oktober gelanceerd op Shoptalk in Kopenhagen. Daarnaast is hij is oprichter en CEO van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van (web)winkels in Nederland. Ook is hij mede-oprichter en bestuurder van Ecommerce Europe, de Europese koepelorganisatie van webwinkels.

Wijnand studeerde aan de Universiteit van Amsterdam, het Randolph-Macon College en de Averett University in de Verenigde Staten. Hij behaalde zijn Masters of Business Administration (MBA) aan het Averett University (1993) en een doctoraalgraad in onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam (1986). Zijn werk leidde hem langs verschillende sales-, consultant- en managementfuncties in de Nederland en de Verenigde Staten.

Interesse in een lezing van Wijnand Jongen?
Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 072 750 74 22.

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Hans van Tellingen

    Hans van Tellingen is algemeen directeur van Strabo BV en heeft als missie om te vertellen hoe het werkelijk in de retailmarkt aan toe gaat. Er zijn volgens hem andere oorzaken dan de opkomst van webshops die een veel grotere impact hebben gehad op de omzetten van winkelketens. Hij geeft retailers heldere adviezen hoe ze nog meer uit hun eigen formules kunnen halen.

     

  • Kitty Koelemeijer (prof.dr.ir)

    Prof.dr.ir. Kitty Koelemeijer is hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit en directeur van het Center voor Marketing & Supply Chain Management. Ze spreekt over de laatste ontwikkelingen op het gebied van retailmanagement en daar aan gerelateerde onderwerpen.

     

  • Paul Moers

    Paul Moers is een inspirerende spreker die toehoorders écht aan het denken zet. Zijn veelgevraagde lezingen gaan over dienstbaarheid, merken, ondernemen en passie. Alle lezingen zijn op bestsellers gebaseerd.

     

  • Prof. dr. Cor Molenaar

    Cor Molenaar is niet alleen bekend van de trends en ontwikkelingen in het marketing vak, maar voorspelt, voorziet en doorziet ook het gedrag van consumenten en winkeliers. Het publiek boeien met een praktische presentatie over de kansen van internet en de uitdaging van de toekomst.