Marga Hoek
Marga Hoek is een internationale voorloper op het gebied van duurzaam ondernemen en het investeren in en financieren van business die een directe, positieve invloed heeft op duurzame ontwikkeling. Marga Hoek laat zien op wat voor manier ondernemen verandert wanneer duurzaamheid als uitgangspunt wordt genomen en hoe dit bijdraagt aan de Nieuwe Economie. Sinds oktober 2016 doet ze dit vanuit haar rol als CEO van Business for Good.

Tot juli 2016 was zij algemeen directeur van de Vereniging De Groene Zaak, ondernemers voor een duurzame economie. De Groene Zaak is de Nederlandse werkgeversorganisatie voor duurzame ondernemingen en stelt zich ten doel de verduurzaming van de Nederlandse economie en daarbinnen het bedrijfsleven te versnellen.

Daarnaast is zij initiator en voorzitter van Het Groene Brein, wetenschappers voor een duurzame economie. Het Groene Brein is netwerk dat meer dan 55 wetenschappers uit alle disciplines bundelt, met als doel de transitie naar een duurzame economie te versnellen en hiertoe de innovatiesnelheid van het bedrijfsleven te vergroten.

Ondernemend bestuurder, dan wel besturend ondernemer met een brede ervaring in zowel de publieke als de private sector. Combineert diverse directierollen en bestuurlijke functies binnen een bedrijfsmatige, wetenschappelijke en politieke context.

Geeft invulling aan extern georiënteerde portefeuilles, die vragen om visie, strategisch commercieel vermogen en representatiekracht. Verbindt divisies, werkmaatschappijen, ondernemingen uit uiteenlopende sectoren, politiek, overheid en andere stakeholders.

Opereert vanuit een brede bedrijfsmatige ervaring en achtergrond en legt van daaruit verbanden met wetenschap, overheid en politiek.

Sterk extern profiel in zowel gedrukte, audiovisuele als online media. Telkens functionerend als boegbeeld van De Groene Zaak en icoon voor duurzaam ondernemerschap. Streeft naar innovatief en duurzaam gedreven ondernemen met behoud van winstgevendheid en versterking van concurrentiepositie en continuïteit.

Typeert zich door een financieel-economische benadering; denkt en handelt dan ook in businesscases en verdienmodellen, ook op grote schaal. Is voorloper in het conceptionaliseren van innovatieve, grootschalige businesscases die maatschappelijke en economische winst integreren.

Communicator bij uitstek: veelgevraagd presentator en inspirator. Verbindt uiteenlopende werelden, materie en belangen, brengt verschillende doelgroepen samen, binnen ondernemingen en in de externe context.

Beschikt over wijd vertakte, sectoroverschrijdende netwerken in bedrijfsleven (board level), overheid (DG’s/SD’s) en politiek (bewindslieden, adviseurs MP).

Zakendoen in de nieuwe economie (gekozen tot Managementboek van het jaar 2014)
Marga Hoek schreef het managementboek ‘Zakendoen in de nieuwe economie’, het uitgangspunt van de nieuwe economie, die van nature duurzaam is, zijn circulaire principes die betrekking hebben op ecologische, financiële en sociale assets die belanghebbenden voeden in plaats van er waarde aan te onttrekken. Maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat uit van optimalisatie van het bestaande – Hoek noemt het verantwoordelijk ondernemen – terwijl de nieuwe economie is gebaseerd op het herstel van koppeling van geld en de reële waarde van geld. Het gaat dus om het behouden en creëren van waarde door geld, niet meer om ‘geld maken met geld’. hoe je waarde kan genereren voor je onderneming én de maatschappij.

De nieuwe economie is volgens Hoek gebaseerd op een nieuw soort kapitalisme. Er vindt een revolutie doordat duurzaamheid en economie aan elkaar gekoppeld worden. Op die manier ontstaat een integraal duurzame economie. De revolutie naar de nieuwe economie is volgens Hoek op drie terreinen duurzaam gedreven: ecologisch, sociaal en financieel. Economische activiteit onttrekt nooit waarde, maar de waarde van de drie assets blijft minimaal gelijk.

De nieuwe economie gaat veel verder dan een duurzame of groene economie of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Klassieke managementgebieden krijgen een compleet andere invulling en bestaande businessmodellen worden vervangen. Marga Hoek beschrijft in haar nieuwe boek over dit onderwerp hoe ondernemers de vertaalslag kunnen maken.

Marga Hoek inhuren of boeken voor een lezing of workshop?
Marga Hoek inhuren of boeken voor een lezing of workshop? Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier aan de rechterzijde van de pagina.

Tariefindicatie: 3000 - 4000 Euro / Boven 4000 Euro

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Cas van Arendonk

    Een van de ‘enablers’ voor de circulaire economie is circulair inkopen. Inkopen waarbij materialen nooit meer afval worden, leasen van goederen normaal is en het upcyclen van grondstoffen zorgt voor nieuwe business modellen. Cas van Arendonk, is expert op het gebied van circulair inkopen en deelt zijn kennis en expertise graag.

     

  • Dr. Thomas Adelaar

    Thomas Adelaar is een gepassioneerd spreker die inhoud brengt met humor en inspiratie. Met praktijkvoorbeelden zoals business cases uit de circulaire economie illustreert hij hoe je optimaal duurzame en MVO innovaties kunt benutten om meer business te genereren.

     

  • Drs. Matthijn de Boer

    MVO: van goed doen naar goed zaken doen. De meeste bedrijven willen wel aan MVO doen of duurzaam ondernemen. Maar: hoe pak je dat succesvol aan? Matthijn de Boer maakt het met u succesvol: écht iets betekenen voor uw relaties, ofwel duurzame waardecreatie samen met uw stakeholders.

     

  • Reinoud Wolff

    Reinoud Wolff is een Hedendaagse Hippie! Marketing Maniak. Een beetje idealistische wereldverbeteraar, maar wel met het realisme van vandaag. Gewerkt bij McDonald’s, Pernod Ricard, Unilever, Heineken en unieke ervaring met People, Planet, Profit omdat hij jarenlang de leider van het Ben & Jerry’s merk in de Benelux was.