Marga Hoek

Marga Hoek: De to-do list voor de wereld

De to-do list voor de wereld Business for good is good business Door Marga Hoek – Internationale expert op het gebied van duurzaam ondernemen Noem het een to-do-list voor de wereld. De 17 Global Development Goals (SDG’s) van de VN vormen samen een agenda om wereldwijde problemen als armoede, voedselverspilling, klimaatverandering en falende gezondheidszorg het […]

De to-do list voor de wereld

Business for good is good business

Door Marga Hoek – Internationale expert op het gebied van duurzaam ondernemen
Noem het een to-do-list voor de wereld. De 17 Global Development Goals (SDG’s) van de VN vormen samen een agenda om wereldwijde problemen als armoede, voedselverspilling, klimaatverandering en falende gezondheidszorg het hoofd te bieden. Het bedrijfsleven en de financiële sector kunnen daaraan een enorme bijdrage leveren, die daarnaast ook nog eens winstgevend is en nieuwe marktkansen biedt
. “Business for good is dus good business.”

Steeds meer bedrijven onderkennen dat er belangrijke ecologische en sociale randvoorwaarden zijn om een goede businesscase te realiseren. Hun eigen belangen lopen parallel met die van de wereld als geheel. Honger, gebrek aan opleiding, ondermaatse gezondheidszorg, niet-duurzame energie, klimaatverandering: het zijn stuk voor stuk zaken die op korte termijn aangepakt moeten worden, willen we een wereld houden waarin we ook in de toekomst zaken kunnen doen. Want: een ineenstortende wereld is voor elke business case een bedreiging.

Hoe we die wereld in stand kunnen houden, daar zijn de Sustainable Development Goals; de SDG’s, een enorm goed kompas voor. Elke onderneming en ondernemer zou zijn eigen SDG profiel moeten willen maken, waarin je enerzijds uiteenzet op welke doelen je je negatieve impact zou moeten willen verkleinen en anderzijds ook, op welke doelen je je positieve impact kunt vergroten. Want, ondernemen zodanig dat de wereld beter wordt van je bedrijf en dus ook van de groei van je bedrijf, dat is wat de wereld nodig heeft.

Het is niet alleen goed voor de wereld, maar ook voor de onderneming. Inmiddels is namelijk alleen bewezen dat consumenten steeds meer belang hebben aan producten en diensten die de wereld een dienst bewijzen, in plaats van belasten. Bedrijven als Interface verkopen simpelweg meer tapijttegels, doordat ze aan kunnen tonen dat ze zowel financiële als maatschappelijke waarde creëren. Duurzame investeringen en fondsen presteren minimaal net zo goed als niet duurzame, en met een lager risicoprofiel. Startups die oplossingen bieden voor CO2-reductie, gezondheid verbeteren, voedselverspilling verminderen enzovoorts, groeien zeer snel. Met andere woorden: business for good is good business.

Ik schreef er een boek over; ‘The Trillion Dollar Shift‘, dat inmiddels beloond is met een internationale, gouden medaille. Het kreeg die prijs, omdat er voor alle bedrijfssectoren wordt uitgewerkt waar de echte ‘impact domains’ liggen – de nieuwe, duurzame en zeer winstgevende markten van de toekomst die ook nog eens waarde toevoegen aan de SDG’s. Ook omdat het uitwerkt, en hierin liggen kansen voor bedrijven in alle sectoren, hoe ICT en nieuwe technologieën, toegepast kunnen worden zodat we meer en grootschaliger bedrijfsmatige oplossingen voor de SDGs kunnen toepassen over de hele wereld.

Apps die boeren in ontwikkelingslanden waarschuwen voor storm, zodat oogst niet verloren gaat. Robots zodat we precisie landbouw en chirurgie kunnen realiseren. 3D printing zodat we van afval mooie, waardevolle nieuwe producten kunnen maken. Drones zodat we niet hoeven te wachten met medicijnen of zaden voor landbouw te verspreiden tot er infrastructuur is aangelegd. Mogelijkheden te over.

Business for good is good business. En wellicht dat de huidige generatie CEO’s en managers veelal vooral te overtuigen is met dat economische argument. De generatie volgt echter, de millenials, accepteren echter veelal niet eens anders. Een ‘purposedriven onderneming’ staat bovenaan hun eisenlijst.

Over Marga Hoek
Marga geniet internationale erkenning als een voorloper in de overgang naar de Nieuwe Economie. Als internationale keynote spreker weet zij haar toehoorders met haar passie, heldere visie en gefundeerde kennis te inspireren en te motiveren. Ze wordt gezien als expert op het gebied van duurzaam ondernemen en het investeren in én financieren van business die een directe, positieve invloed heeft op duurzame ontwikkeling.
>> Bekijk het sprekersprofiel van Marga Hoek

Marga Hoek
Marga Hoek
Marga Hoek is een veelgevraagde spreker over duurzaam zakendoen, kapitaal en technologie wereldwijd. Met haar op maat gemaakte keynotes inspireert en motiveert ze grote publieksgroepen met haar innovatieve visie en constructieve benaderingen voor vooruitgang.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid