Mark van Baal

Oud-journalist Mark van Baal heeft een missie: hij wil zorgen dat bij Shell het roer drastisch omgaat. De Nederlands-Britse oliegigant moet stoppen met investeren in fossiele brandstoffen en juist geld steken in duurzame energie. Mark laat zien dat het mogelijk is om als individu invloed te hebben op het versnellen van de energietransitie door oliemaatschappijen in beweging te brengen.

We kunnen klimaatverandering alleen stoppen door ervoor te zorgen dat de olie-industrie van koers veranderd. Deze multinationals zijn machtiger dan de meeste overheden en kunnen alleen door aandeelhouders tot orde worden geroepen. Mark van Baal is daarom in 2015 begonnen met Follow This: een beweging van aandeelhouders die Shell steunt om mee te doen aan het klimaatakkoord van Parijs. Eerst werd deze missie ‘een nobel streven’ genoemd, nu is Follow This Shells invloedrijkste aandeelhouder.

Shell was namelijk het eerste oliebedrijf ter wereld dat een klimaatambitie opstelde, dankzij de druk  vanuit de aandeelhouders die Follow This organiseerde. Follow This heeft nu ruim 4.500 aandeelhouders en de meerderheid van de tien grootste Nederlandse beleggers achter zich. De Follow This klimaatresoluties maken de keuzes van gas- en oliemaatschappijen en zijn aandeelhouders zichtbaar. Nu Follow This heeft bewezen dat aandeelhoudersactivisme werkt, breidt de beweging zijn missie uit naar de rest van de olie-industrie.

Onderwerpen waar Mark van Baal over spreekt

  • Keynote: Hoe verander je de wereld? Think different & Just do it!
  • Het moment waarop hij besloot: ik ga dit echt doen.
  • De unieke combinatie van niet-financieel aandeelhoudersactivisme dat lukt vanwege financiële argumenten.
  • Hoe kreeg Follow This de grote institutionele beleggers mee?
  • Waar staan Follow This en Shell nu?
  • Hoe bereidt Follow This zijn impact uit?
  • Wat betekent het klimaatakkoord van Parijs nu echt?

Verder komen klimaatverandering, urgentie, voorstellingsvermogen, energietransitie als kans in plaats van corvee, disruptive innovation, exponentiële groei, first mover disadvantage, verandering van binnenuit, de essentiële rol van jong talent en de belangrijkste succesfactor: ‘zichtbaarheid vanaf het allereerste begin’ aan bod.

Achtergrond Mark van Baal

Voordat Van Baal zijn missie vond studeerde hij werktuigbouwkunde in Delft. Daarnaast was hij marineofficier, internationaal salesmanager en energiejournalist. Hij stelde als journalist Shell vaak de vraag: “Waarom gaan jullie niet voor duurzame energie?’’ Omdat er niet geluisterd werd en het niet snel genoeg ging besloot hij het via een andere weg te doen. En zo ontstond Follow This.

Mark van Baal inhuren of boeken als spreker?

Neem vrijblijvend contact op via ons contactformulier, dan nemen we zo snel mogelijk contact met je op. Wij zijn ook telefonisch te bereiken via 072 750 7422.

Tariefindicatie: Tarief op aanvraag

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Milan van der Meulen

    Op zijn 13e zag Milan de film An Inconvenient Truth. Vanaf toen wist Milan één ding zeker: dit word hét vraagstuk van deze eeuw. Samen met zijn broer richtte hij zonne-energieleverancier enie.nl op, en werd hij benoemd tot Climate Reality Leader na een opleiding van de voormalige Vicepresident van de VS, Al Gore. Hij behoort tot de Top 3 beste jonge ondernemers in Nederland.

     

  • Chris Goemans

    Chris Goemans, ervaren internationaal koploper op het gebied van duurzame energie wil graag zijn enthousiasme delen met anderen. Hij is dan ook een uitstekend gastspreker op bijeenkomsten en conferenties en neemt zijn publiek op een bijzondere, onderhoudende en interactieve manier mee door alle aspecten van de duurzame energiewereld.

     

  • Marga Hoek

    Marga Hoek is een internationale voorloper op het gebied van duurzaam ondernemen en het investeren-en financieren van business die een positieve invloed hebben op duurzame ontwikkeling. Sinds oktober 2016 doet ze dit vanuit haar rol als CEO van Business for Good. Haar boek ‘Zakendoen in de nieuwe economie’ ontving de titel Managementboek van het jaar (2014).