Hans Groenhuijsen – spreker en dagvoorzitter

Hans Groenhuijsen vertelt en inspireert. Hij neemt mensen mee in zijn verhalen over innovatie en strategie, over technologie. Als “dwarsdenker” komt hij met mooie voorbeelden uit de praktijk, met heldere analyses, met vragen maar ook met antwoorden en conclusies. Hij zoekt snel de interactie met de zaal, maakt contact.

Technologie pusht verandering, de markt wil vernieuwing, en de wereld vraagt om oplossingen van grote vraagstukken rondom energie, klimaat, welvaart en welzijn. Deze drie krachten versterken en versnellen elkaar. Innovatie is daarmee niet alleen een kwestie van techniek en “hardware”, maar heeft ook betrekking op organisatie, bestuur, samenleven. Innoveren gaat niet alleen om het resultaat, het eindproduct. Innovatie gaat ook over de weg daarnaar toe, het proces.

Technologische verandering

Verandering is een “ding”, veranderen is een werkwoord. Veranderen en innoveren kunnen lastig zijn, worden ervaren als verstoring. Maar er ontstaan ook mogelijkheden om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen, dingen beter en slimmer te doen, om een betere wereld te bouwen. Geloof in maakbaarheid, in mogelijkheden om te verbeteren, hoort daarbij. Realiteitszin is evenzeer een must. Groenhuijsen kijkt naar de toekomst natuurlijk, naar de grote trends, maar met een schuin oog naar verleden en heden. De reis gaat door de drie tijdsdimensies heen: van verleden en heden naar toekomst, van toekomst terug naar het heden. Hij kijkt naar het grote plaatje en naar de details, legt de verbanden. Dwars denken is een must.

Hij daagt uit en inspireert, biedt perspectief en houvast, en zet aan tot nadenken. Het draait niet alleen om wat leuke trends. Het gaat om inzicht, om uitzicht, en om een vertaalslag van theorie en verhalen naar de praktijk. Het draait om de impulsen voor die trends, het gaat om de impact ervan, hoe we daar richting aan kunnen geven. Oude grenzen verdwijnen. Er ontstaan nieuwe combinaties van diensten, van technologieën. Kijkend naar bijvoorbeeld energie en mobiliteit, zijn auto’s nog steeds een deel van het probleem maar ze worden ook een deel van de oplossing. Connectiviteit, data, autonoom rijden en elektrische aandrijving zijn hierin de versnellers.

Trendwatcher, timewatcher

Groenhuijsen kijkt naar de toekomst natuurlijk, naar de grote trends, maar met een schuin oog naar verleden en heden. De reis gaat door de drie tijdsdimensies heen: van verleden en heden naar toekomst, van toekomst terug naar het heden. Hij kijkt naar het grote plaatje en naar de details, legt de verbanden. Dwars denken is een must.

Hij daagt uit, inspireert, biedt perspectief, houvast en zet aan tot nadenken. Het draait niet alleen om wat leuke trends. Het gaat om inzicht, om uitzicht, en om een vertaalslag van theorie en verhalen naar de praktijk. Het draait om de impulsen voor die trends, het gaat om de impact, hoe we daar richting aan kunnen geven. Oude grenzen verdwijnen. Er ontstaan nieuwe combinaties van diensten en nieuwe combinaties van technologieën.

Transities.

Noem het innovatie of noem het disruptie of verandering; we zitten op allerlei terreinen in een transitie. Kijkend naar bijvoorbeeld mobiliteit, zijn auto’s nog steeds een deel van het probleem, maar ze worden ook een deel van de oplossing. Connectiviteit, data, autonoom rijden en elektrische aandrijving zijn hierin de versnellers. Energie – opwekking, opslag en distributie – is een cruciaal thema; ook hierin moet en kan het anders. Of we dit nu allemaal benoemen in een klimaatakkoord of niet, de urgentie is er.

We worstelen met de concretisering, met de uitvoering. Ook vinden we het moeilijk om de balans te houden tussen de belangen van de huidige wereld en van toekomstige generaties, tussen belangen van “ons hier” en “zij daar”, tussen goed gedrag belonen en slecht gedrag straffen. We zijn op zoek naar betrouwbare feiten en getallen, maar ook naar richting en visie en leiderschap.

Het gaat om de samenhang tussen diverse vraagstukken : niet alleen om CO2, maar ook om grondstoffen, productie, energieopwekking en distributie, gezondheid, welvaart en welzijn.

Samenhang gaat ook over het internationale, globale karakter van de problemen en oplossingen. Tot slot gaat samenhang over het feit dat problemen, uitdagingen en kansen niet beperkt blijven tot een bepaalde sector, maar steeds meer dwars door sectoren heen gaan.
Het gaat over de wijze waarop we hier als samenleving, als politiek, in acteren; over de impact die dit heeft op de manier waarop we leven, op de economie.

Hans Groenhuijsen houdt hier een inspirerend betoog over met visie, feiten, en meningen.
Met een verhaal dat “op maat” kan worden gemaakt voor elke setting en doelgroep.

Inzetbaarheid

Hij is inzetbaar als (key note) speaker, dagvoorzitter en discussieleider. Daarnaast kan hij ook optreden als moderator/consultant bij strategie-sessies, werkconferenties en in-company meetings.

Persoonlijke achtergrond Hans Groenhuijsen

Hans Groenhuijsen werkte jarenlang als adviseur en interim-manager bij diverse ondernemingen, en in verschillende management- en directiefuncties bij Boer & Croon, Achmea, Athlon, Akzo Nobel, Pon en Rabobank International. Hij was vaak betrokken bij transformaties: reorganiseren en herstructureren, start ups en vernieuwen. Hij werkte in diverse sectoren, met name in de automotive en mobiliteitssector.

Inmiddels werkt hij als zelfstandig adviseur op het gebied van strategie, innovatie, en transformatie. Daarnaast is hij actief als spreker en dagvoorzitter, en publiceert hij regelmatig via columns en blogs. Zijn brede opleiding (geschiedenis en bedrijfskunde) en ervaring vormen de achtergrond in zijn verhaal. Innovatie is de rode draad.

Hans Groenhuijsen boeken of inhuren voor een lezing?

Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier.

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Hans Groenhuijsen SKU UPC Model

"Wij bewegen ons hoofdzakelijk en in de brede zin in de autobranche. Gezien de ervaring van Hans Groenhuijsen in de sector, is hij voor ons een goede

Oct 05, 2018 by Anonymous
Bedrijfsnaam: Aftersales Magazine 

"Wij bewegen ons hoofdzakelijk en in de brede zin in de autobranche. Gezien de ervaring van Hans Groenhuijsen in de sector, is hij voor ons een goede en ook graag geziene gastheer. Zij sterke punt is niet alleen de voorbereiding, maar juist ook de wrap-up die wij altijd graag door de dagvoorzitter gemaakt zien worden. Behalve zijn aanwezigheid op de events en congressen is Hans op verzoek van ons ook sparringpartner bij de voorbereiding geweest."

Jos Veldhuisen


"Diverse malen mee samengewerkt. Van lezingen tot dagvoorzitterschap. Kort oordeel: inspirerend, kritisch, innemend, to the point en prettig om mee sa

Oct 05, 2018 by Anonymous
Bedrijfsnaam: Automotive Insiders 

"Diverse malen mee samengewerkt. Van lezingen tot dagvoorzitterschap. Kort oordeel: inspirerend, kritisch, innemend, to the point en prettig om mee samen te werken!"

Ric van Vugt


"Begin 2010 hebben wij Hans benaderd met de opdracht om een onderzoek namens BMW Group NL te verrichten in de markt naar de rol van Fleetconsultants.

Oct 05, 2018 by Anonymous
Bedrijfsnaam: BMW Group Nederland 

"Begin 2010 hebben wij Hans benaderd met de opdracht om een onderzoek namens BMW Group NL te verrichten in de markt naar de rol van Fleetconsultants. Dit is een nieuwe, opkomende partij in de autobranche waar wij als auto-importeur mee te maken hebben. Om hier adequaat op te kunnen reageren wilden wij de positie van deze partij duidelijk in kaart hebben gebracht. Hans heeft hiervoor een uitgebreid onderzoek verricht, waarbij de mening van de grotere Fleetowners in Nederland en die van de grotere leasemaatschappijen getoetst is ten opzichte van de rol van deze Fleetconsultants. De uitslag van dit onderzoek heeft Hans tussentijds met BMW Group NL besproken en uiteindelijk omgezet in een rapport voor de directie van BMW Group NL. Tevens heeft Hans hiervoor een presentatie gegeven tijdens het jaarlijkse “ BMW Mobiliteit Seminar”. Hier waren dit jaar zo’n 80 personen aanwezig die eindverantwoordelijk zijn voor het wagenpark bij de Top 300 bedrijven van Nederland.

Hans is door BMW Group NL benaderd voor zijn grote (brede) kennis binnen de autobranche en ook door zijn onafhankelijkheid binnen deze doelgroep. Wij zijn zeer te spreken over de uitvoer van zijn onderzoek en zijn presentatie tijdens ons Seminar."

Ton de Rooy, Manager Corporate Sales


5.0 5.0 7 7 "Wij bewegen ons hoofdzakelijk en in de brede zin in de autobranche. Gezien de ervaring van Hans Groenhuijsen in de sector, is hij voor ons een goede en ook graag geziene gastheer. Hans Groenhuijsen
Page:
123

Gerelateerde sprekers

  • Jarno Duursma

    Jarno Duursma is trendwatcher digitale technologie en auteur van 4 boeken. De impact van technologie heeft zijn focus. Kunstmatige intelligentie, Bitcoin Blockchain, Machine Economy (Bedrijf van de toekomst), Singularity, en andere impactvolle technologische trends. Wat betekent dit voor bedrijf en samenleving?

     

  • Floris Venneman

    Floris Venneman is iemand die al sinds zijn 14e succesvol onderneemt heeft ook genoeg te vertellen, daarom spreekt hij graag. Over ondernemerschap, persoonlijk succes en het verbinden van online en offline marketing. Altijd staan zijn eigen ervaringen met klanten en eigen ondernemingen centraal. Floris wil met zijn visie op ondernemers inspireren en activeren om aan de slag te gaan.