Mark Kulsdom
Van boze straat-activist tot sociaal ondernemer met een inspiratie-merk!

Mark Kulsdom is founder van The Dutch Weed Burger, board member bij de Green Protein Alliance en secretaris in het bestuur van Animal Rights. Het is zijn doel om de planeet gezond te houden, daarom stond hij in mei 2015 op het TEDx podium waar hij vertelde over de totstandkoming van The Dutch Weed Burger. Ook vertelde Mark Kulsdom over zijn persoonlijke ontwikkeling van dierenactivist tot ecopreneur. Zijn ervaring als Chef Alles bij TDWB zorgt voor een inspirerend verhaal over het opbouwen van een social enterprise en persoonlijk engagement.

Onderwerpen waar Mark Kulsdom over spreekt
– Persoonlijke ontwikkeling van activist naar ondernemer
– Transitie van dierlijke naar plantaardige voedselpatronen hoe en waarom
– Noodzaak van engagement
– Sociaal ondernemen, wat is dat en hoe doe je dat
– Zeewier als nieuwe eiwitbron
– Duurzaamheid / duurzame voeding
– Sociaal ondernemerschap
– Activisme

Persoonlijke achtergrond Mark Kulsdom
Na zijn HBO-opleiding cultuurgeschiedenis en educatie, heeft hij gekozen voor een loopbaan als activist in de andersglobaliseringsbeweging. Van daaruit kwam hij terecht bij het Dieren Bevrijdings Front en was woordvoerder van die militante organisatie tussen 2001 – 2004, totdat hij genoeg had van die wereld. Vanaf 2007 is Mark als freelance filmmaker in diverse conflictgebieden actief geweest (Gaza, Colombia, Sudan, Birma).
In 2012 maakte hij een documentaire over de toekomst van onze eetcultuur, wat leidde tot het bedrijf waarvan hij nu de directeur is.

The Dutch Weed Burger
Men wil vooral lekker en als het even kan duurzaam eten, zonder voorbij te schieten aan de draagkracht van de aarde. De burger is halal, kosher en veganistisch, maar dat zeggen we niet, we noemen het plantaardig. Het enige wat Mark en zijn team hebben gedaan is dierlijke eiwitten vervangen door plantaardige. Dat is alles! Hun zeewier groeit in de Nederlandse Oosterschelde en wordt met de hand geplukt op de duurzame zeezwierboerderij van het bedrijf Zeewaar.

Ze begonnen hun eerste zeewierveld in de zomer van 2013 waarvan bijna de gehele oogst in The Dutch Weed Burger werd verwerkt. Ze zien het als een grote eer om met 100% Hollands zeewier te werken en onderdeel te zijn van deze mijlpaal in de evolutie van voedselproductie.

Volgens wetenschappers zou aan de wereldwijde behoefte van eiwitten voldaan kunnen worden door zeewierteelt op een oppervlakte van drie keer de grootte van Portugal. Dat is de reden dat ze zeewier in The Dutch Weed Burger gebruiken: goed voor de planeet, goed voor de mensen en goed voor dieren. En oh ja, het smaakt ook nog verdraaid lekker!

Ze organiseren een muiterij in de fastfood industrie om het bedrijfsleven, de politiek, NGO’s, boeren en consumenten te laten zien dat er andere mogelijkheden aan de horizon liggen waar de natuur, de dieren en de mens baat bij hebben. Deze Weedheads geloven dat The Dutch Weed Burger deze overgang wereldwijd kan versnellen. Changing the way we eat, one bite at a time!

Persoonlijke missie Mark Kulsdom
“Het is mijn missie om onrechtvaardigheid, leed en misstanden in de wereld op te lossen. Dit doe ik door zelf op een Taoistische manier in het leven te staan en me te ontwikkelen in bewustzijns-trainingen. Mijn werk voor TDWB is erop gericht om plantaardige voedselpatronen tot de nieuwe norm te verheffen.”

Interesse in een lezing van Mark Kulsdom of heeft u een vraag?
Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier of telefonisch via 072 750 74 22.

Tariefindicatie: 750 - 1250 Euro

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Guus Thijssen

    Guus Thijssen organiseert collaboratieve diners en presenteert gastronomische events. Altijd met een duurzame inslag waarbij de waarde van arbeid en ervaring voorop staat. Naast duurzame productkeuze stelt hun ambacht hen namelijk in staat nieuwe culinaire toepassingen te ontdekken en zo een belangrijke actor in verduurzaming te zijn van het voedsellandschap.