In de lijn van Jean Piaget heeft Ewald Vervaet eigen, vernieuwend onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van het kind tussen 0 en 8 jaar. Daarover heeft Ewald Vervaet naast wetenschappelijke artikelen ook twee publieksboeken geschreven: ‘Groeienderwijs; psychologie van 0 tot 3 jaar’ en ‘Naar school; psychologie van 3 tot 8 jaar’.
Sinds 1991 heeft Ewald Vervaet de algehele psychologische ontwikkeling van kinderen tot 8 jaar bestudeerd. Dat heeft geresulteerd in twee boeken op HBO-niveau: ‘Groeienderwijs’ en ‘Naar school’. Ook heeft hij een boek voor jonge ouders, geschreven: ‘Van schootkind tot schoolkind’. Dankzij zijn onderzoek en boeken is Vervaet toonaangevend in Nederland op het gebied van de psychologische ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 8 jaar.
Vervaet is ook spraakmakend, want hij laat zien dat de overgrote meerderheid van de basisschoolleerkrachten terecht bezwaar maakt tegen het onderwijsbeleid. Ze willen kinderen schoolstof te vroeg aanbieden én vorderingen met Cito- en andere tests toetsen. Volgens Vervaet berusten beide eisen op onhoudbare aannames:
Het kind ontwikkelt zich in ontwikkelingsfasen en op die fasen dient het onderwijs afgestemd te zijn.
Tests zijn geen betrouwbare en geldige toetsen. Alleen proeven zijn betrouwbare en geldige toetsen.
Lezing 1 ) Het leesonderwijs: De ontwikkeling van het lezen en hoe daarop in te spelen in het onderwijs
Voor basisschoolleerkrachten en ouders van basisschoolkinderen.
Ewald Vervaet heeft op grond van zijn onderzoek Ontdekkend Leren Lezen (OLL) ontworpen. OLL bestaat uit vier delen:
Klank- en vormspel voor de kleuter die immers niet aan lezen toe is en daarom ook niets aan letterkennis heeft. Daarom is het spelen met klanken en vormen de beste voorbereiding voor het leesonderwijs, zodra het kind leesrijp is.
Zo ontdek ik het lezen!, deel 1: de letters worden klankzuiver geleerd – een woord als ‘zeven’ komt er niet in voor.
Zo ontdek ik het lezen!, deel 2 draait om de stomme klinkers en om de meertekenletters zoals ‘oe’, ‘ij’, ‘ui’.
Zo ontdek ik het lezen!, deel 3 draait om de spellingsregels in verband met ‘hand’, ‘boten’/’botten’ en ‘hij vindt’.
Lezing 2) Psychologie: Verantwoord omgaan met de ontwikkeling van het kind.
Voor ouders, kinderdagverblijfleid(st)ers, peuterspeelzaalleid(st)ers en basisschoolleerkrachten.
De psychologische ontwikkeling van het kind tot een jaar of twaalf wordt geschetst. Dr. Ewald Vervaet geeft aan hoe ouders, leerkrachten en andere opvoeders daar op een verantwoorde manier mee om kunnen gaan.
Lezing 3) Ontdekkend leren: Zelf ontdekken geeft een kind meer voldoening
Voor basisschoolleerkrachten en ouders van basisschoolkinderen
Iets dat kinderen zelf ontdekken, werkt belonend. Dat komt doordat iets wat eerst buiten bereik van zijn of haar verstand lag, binnen bereik is gekomen. Het geeft meer voldoening dan als iets voorgezegd of voorgedaan wordt.
Geïnteresseerd in een lezing van Ewald Vervaet?
Neem vrijblijvend contact met ons op voor meer informatie of voor een offerte. Gebruik hiervoor het contactformulier op deze pagina of bel ons op 072 – 750 74 22. Wij helpen je graag verder.
Wij gebruiken cookies om jou de beste beleving van onze website te geven. Daarnaast gebruiken wij cookies om het verkeer op onze website te analyseren en om jou af en toe een gerichte advertentie te versturen. Accepteer alle cookies, pas jouw instellingen aan of bekijk ons privacybeleid
Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd in uw browser opgeslagen, omdat ze essentieel zijn voor de werking van basisfunctionaliteiten van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe je deze website gebruikt en dit eventueel ook te gebruiken voor marketingdoeleinden. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om je af te melden voor deze cookies. Maar als je je afmeldt voor sommige van deze cookies, kan dit een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk om de website goed te laten functioneren. Deze categorie bevat alleen cookies die zorgen voor basisfunctionaliteiten en beveiligingsfuncties van de website. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.
Alle cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van gebruikers te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingesloten inhoud, worden niet-noodzakelijke cookies genoemd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op jouw website worden geplaatst.