Toekomst van Food en Farm
No farmers no food. De wereldbevolking groeit met netto 220.000 mensen per dag. Aan de sector Farm & Food de uitdaging om in 2050 zo’n 9 miljard mensen lekker en gezond eten te bieden tegen een redelijke prijs en op een duurzame manier, conform COP21, het Klimaatakkoord van Parijs. De komende 40 jaar is er meer voedsel nodig dan afgelopen 4.000 jaar. Nederlandse boeren produceren zo efficiënt, dat zij een voorbeeld zijn voor de wereld. Tegelijkertijd willen steeds minder jongeren boer worden. Wat is de toekomst van boeren? En hoe ontwikkelt de Farm & Food branche zich, mede in het licht van de huidige digitalisering?

Alleen al de vraag naar hoogwaardige eiwitten zal de komende decennia verdubbelen: groente, zuivel, eieren en vlees.We krijgen daarom een industriële landbouw: grootschaliger, technologischer en intensiever dan ooit. En we krijgen daarnaast kleinschalige biologische landbouw voor een groeiende nichemarkt. Vakkennis van beiden vervaagt en vermengt zich in de nieuwe foodindustrie: Organic meets GMO. Open innovatie, co-creatie en crowdsourcing veranderen de foodsector.

Genetische modificatie —die door de Inca’s al in 16de eeuws Peru werd toegepast— wordt normaal. Er komen nieuwe plantensoorten uit het lab. We gaan verspilling op slimme manieren tegen. Er komt gepersonaliseerd voedsel. En functional foods zitten in de lift. Rond 2050 kunnen we met 65 miljoen minder koeien voorzien in een verdubbeling van de vraag. Als de hele wereld zo productief is als de Nederlandse boer, dan hebben we nog maar een kwart van de hoeveelheid landbouwgrond nodig. De boer digitaliseert en robotiseert: drones houden straks bemestings-, bewaterings- en verdelgingsbehoefte van landbouwarealen in de gaten. Van koemest maken we kunstmest op maat, en fosfaten voor de landbouw worden gewonnen uit menselijke urine: pee for food!

De combinatie Food & Health wordt normaal. Over tien jaar is iedereen ‘op dieet’. Er komen foodapps. Het platteland krijgt een nieuwe rol: voor kleine boerderijtjes, boerenromantiek voor stedelingen, parttime living en voor meditatie en rust. De industriële landbouw wordt geconcentreerd bij steden of op industrieterreinen. We krijgen verticale boerderijen voor groenten, klein fruit, vis en de veestapel. Vleesvervangers zijn in opmars en meer mensen worden flexitariërs. Er komen calorie-arme tussendoortjes. Er komen nieuwe verpakkingen en conserveringstechnieken. Nu gooien Europeanen 50 procent van het voor de Europese markt geproduceerde voedsel weg. In India bederft 40 procent van het voedsel tussen het moment van de oogst en het moment waarop het de consument bereikt. Dat wordt straks allemaal beter. We kunnen desnoods 24 miljard mensen te eten geven, en intussen landbouwgrond terug geven aan de natuur.

Lezing Adjiedj Bakas over Toekomst van Food en Farm boeken?
Lezing Adjiedj Bakas over Toekomst van Food en Farm boeken? Neem vrijblijvend contact via het contactformulier?

Tariefindicatie: 3000 - 4000 Euro

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Adjiedj Bakas: Lezing Trends 2017

    Welke trends en ontwikkelingen zijn er waar te nemen in 2017 – volgens de Chinezen het Jaar van de Haan – en hoe transformeren die de komende jaren het bedrijfsleven en hun verdienmodellen? Wat voor invloed hebben deze trends op ondernemerschap, consument en samenleving? Bakas neemt het publiek de nabije toekomst in. Tastbaar, herkenbaar en tegelijkertijd verrassend.

     

  • Adjiedj Bakas: Megatrends Werk

    Volgens de gezaghebbende Singularity University verliest de komende 10 tot 15 jaar ruim 80 procent van de mensen hun huidige baan. We koersen af op een nog kortere werkweek, herverdeling van betaald en onbetaald werk in de participatiesamenleving en recht op betaald werk voor minimaal een dag per week, als alternatief voor uitkeringen en basisinkomen. De toekomst van werk wordt een hele andere dan menigeen nu nog denkt.

     

  • Adjiedj Bakas: De Toekomst van het Platteland

    Het platteland is zichzelf opnieuw aan het uitvinden en heeft uitzicht op een nieuwe toekomst. Nu al is het platteland in trek bij startende internetondernemers en MKB’ers. Ook jongeren trekken in verschillende Europese landen, vaak uit financiële overwegingen, weer naar demografische krimpgebieden, waar de huizenprijzen en de kosten van levensonderhoud nog te behappen zijn. Op naar rurbanisatie en e-towns dus. In deze lezing worden trends en kansen voor het platteland in kaart gebracht.

     

  • Adjiedj Bakas: De Digitale Transformatie

    De Digitale Transformatie breekt nu echt door. Ze wordt door bedrijven strategisch ingezet om hun operationele organisatie efficiënter te maken, om hun waardenpropositie te verbeteren en om klanttevredenheid nog meer centraal te stellen. Het moment is bereikt dat alle grote digitale trends hun tipping point hebben bereikt. Ze versterken elkaar en vormen een digitale storm.