Workshop strategische toekomstverkenning: Drivers of Change
Een in-company format voor strategische toekomstverkenning.

Deze “Drivers of Change” workshop is bedoeld voor organisaties die de technologische en maatschappelijke ontwikkelingen beter willen begrijpen en daarin hun positie willen bepalen. Wat zijn de drijvende krachten van de veranderingen die voor de organisatie relevant zijn? De workshop moedigt deelnemers aan om na te denken over de toekomst van hun bedrijf of organisatie.

Wat zijn over 5 jaar de belangrijkste inkomstenbronnen? Met welke innovaties kunnen wij ons onderscheiden? Zijn er nieuwe verdienmodellen mogelijk? Waar is het goed om even af te wachten en waar willen we in de voorhoede aanwezig zijn?

Lezing
De workshop strategische toekomstverkenning begint met een (interactieve) lezing over de volgende onderwerpen:
– Sense of urgency/context: disruptie door exponentiële ontwikkeling van nieuwe technologieën in de 4e industriële revolutie.
– Nieuwe toepassingen en business modellen met relevantie voor de organisatie van de deelnemers aan de workshop.
– Grip krijgen op digitale ontwikkelingen en succesvol innoveren: wat we bedrijven zien doen die hier goed op inspelen.

Op basis van eigen onderzoek laat futuroloog Willem Peter de Ridder, die de workshop leidt, voorbeelden zien van disruptieve innovaties die al op de markt zijn of waarmee wordt geëxperimenteerd. Geen sciencefiction of theoretische vergezichten die pas over 25 jaar tot concrete producten leiden.

Groepsopdracht en terugkoppeling
Na de lezing werken de deelnemers in kleine groepen aan een gezamenlijk beeld van de toekomst en vertalen de impact van de ontwikkelingen naar de eigen sector en de eigen organisatie van nu. Aan het einde van de workshop worden de resultaten van de groepen centraal gepresenteerd en vatten we de belangrijkste overeenkomsten en verschillen samen.

De concrete vragen waar de deelnemers mee aan de slag gaan, zijn:
– Omgeving. Wat zijn de belangrijkste externe ontwikkelingen en hoe urgent zijn die? Is de verandering nog te vermijden?
– Impact. Waarom is dit toekomstbeeld belangrijk voor ons? Wat zijn de kansen en de gevaren? Is de impact beperkt/geleidelijk of disruptief?
– Actie. Welke maatregelen moeten we nemen, zowel om offensieve als defensieve redenen? Hoe zal de reactie hierop zijn? Verwachten we weerstand of enthousiasme?

Deze werkwijze is gebaseerd op de zogenaamde “backcasting methodologie uit de futurologie”.

Deelnemers
Voor een workshop met de directie is het aan te bevelen om niet alleen zittende directieleden uit te nodigen, maar ook een aantal managers die los van bestaande kaders denken, een frisse kijk op de gang van zaken hebben en met nieuwe oplossingen komen voor problemen. De workshop is ook geschikt voor medewerkers op andere niveaus in een organisatie.

Resultaten
De workshop levert niet alleen een lijst concrete suggesties voor verbetering en nieuwe initiatieven op. Door hier zelf actief mee bezig te zijn, krijgen de deelnemers veel meer inzicht in het effect van toekomstige ontwikkelingen en neemt het gevoel van urgentie toe.Voor directies is de workshop een middel om binnen de organisatie tot een breder draagvlak voor strategische verandering te komen en om de mensen te identificeren die kunnen meewerken aan het realiseren daarvan.

Tijdsplanning en kosten
De workshop duurt een halve dag (ongeveer 3-4 uur) en kost € 5000 (excl. btw), inclusief voorbereiding, reiskosten en een kort verslag.

Deze workshop boeken of meer infomatie?
Neem vrijblijvend contact met ons op via het contactformulier of telefonisch via 072 750 74 22.

Tariefindicatie: Boven 4000 Euro

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Workshop Creativiteit en Innovatie

    Hoe kraak ik de code van mijn eigen creativiteit? Deze vraag staat centraal in de workshop over onze geconditioneerde denkkaders. Je leert om efficiënter problemen te inventariseren en op te lossen op de werkvloer. Je bent ook beter in staat om duurzame innovaties te implementeren in de dagelijkse bedrijfsvoering.