Michael Kortekaas over Hybride werken vs. Werkgeluk

Welke mentale tools kunnen wij inzetten om beter met het hybride werken om te gaan? Ook als het je van nature misschien niet ligt. In deze blog deelt Michael Kortekaas drie inzichten op het gebied van hybride werken en werkgeluk met je.

Spreker Michael Kortekaas over Hybride werken vs. Werkgeluk

Michael Kortekaas (bekend van het tv-programma ‘Hunted’) trainde militairen en politiemensen op fysiek gebied, op gevechtsvaardigheden, procedures en mentale veerkracht. Hij is gespecialiseerd in de (persoonlijke) ontwikkeling van mensen en teams in een High Performance omgeving.

Hoe zorg je ervoor dat hybride werken de werkdruk niet nog meer verhoogt maar juist in het voordeel kan zijn voor werknemers. Met andere woorden: hoe maken we van hybride werken een groot succes en kan dit leiden tot meer werkgeluk? Als motiverende spreker werkgeluk heb ik, Michael Kortekaas, het afgelopen jaar veelvuldig op het podium gestaan om over dit onderwerp te spreken.

Het afgelopen jaar hebben veel organisaties dezelfde conclusie getrokken: op afstand werken werkt, heeft voordelen en is ‘here to stay’! Dat er ook zorgen zijn over deze nieuwe vorm van werken is duidelijk. Dit neemt alleen niet weg dat de hybride vorm van werken, het nieuwe normaal is en voor leidinggevende en HR-adviseurs nieuwe kansen en uitdagingen geeft.

Werkgeluk: kan iedereen hybride werken?

Voor wie werkt hybride werken nu wel of juist niet… en natuurlijk, welke mentale tools kunnen wij inzetten om hier beter mee om te gaan? Ook als het je van nature misschien niet ligt. 

Want waar de één floreert in een thuisomgeving, mist de ander de energie van de werkvloer. Hoe kom je daarachter en kun je invloed uitoefenen? Als motiverende spreker neem ik werkgevers en werknemers mee in dit vraagstuk en geef ik inzichten op onder andere (team)energie, focus, het creëren van verrijkte omgeving, psychologische veiligheid oftewel mentale veerkracht.

Dat hybride werken door corona ‘nieuw’ aan het daglicht is gekomen vind ik een misverstand. Het is namelijk zo dat we al veel langer kennis en kunde nodig hebben om te kunnen dealen met alles wat op ons afkomt. Met de juiste inzichten en mentale tools die we eigenlijk al veel langer nodig hebben kunnen we ook het hybride werken te lijf gaan en er een groot succes maken. 

Drie inzichten op het gebied van hybride werken en werkgeluk

1.The PAID-reality

Wanneer ik als spreker voor een inspirational op het podium sta of een webinar geef start ik vaak met het acroniem ‘De PAID-reality’:

  • Pressure to perform
  • Always on, never done
  • Information overload
  • Distractors are everywhere

paid reality

Wij leven namelijk in een wereld waar men deze stressoren ervaart. En dit was dus al lang gaande voor het corona tijdperk en hybride werken…

Cijfers: Werkgeluk en burn-out klachten

In 2019 had 20% van de mensen last van burn-out klachten. Voor de duidelijkheid, dat is 1 op de 5 mensen! Je kunt burn-out klachten herkennen aan:

  • Met regelmaat slecht slapen;
  • Moeite hebben met prioriteit stellen;
  • Graag alles ‘af’ willen hebben, elke dag weer;
  • Moeite met focussen;
  • Moeite met dingen afmaken;
  • Emotionele regulatie problemen oftewel snel boos of gefrustreerd of juist snel verdrietig.

Mede door de PAID-reality en het ontbreken van kennis en kunde op mentaal gebied, bijvoorbeeld hoe we omgaan met alle veranderingen, voorspellen verschillende toonaangevende experts in de wereld dat tussen 2030 – 2040 20% van de mensen in een burn-out zit. En dat is geen goed vooruitzicht uiteraard… (understatement).

2. Energie(management)

Kijk eens naar onderstaand kwadrant en de vier verschillende energiezones.

Werkgeluk: De vier soorten energieën

Performance energie hebben we nodig om onze taken op een dag op een leuke manier gedaan te krijgen;

  • Survival energie ontstaat bij te veel doelen, taken of een tekort aan energie;
  • Burn-out energie krijg je na langdurige survival;
  • Recovery energie is gericht op herstel en noodzakelijk om goed om te kunnen gaan met alle andere soorten energieën. 

Graag maak ik hier de vergelijking met topsport. Zonder kwalitatieve ontspanning, geen goede inspanning. We hebben dus rust nodig om te kunnen presteren. En het gaat zelfs verder… Om in je leven goed om te kunnen gaan met survival heb je ook ‘recovery’ nodig en we hebben net gelezen dat bij burn-out (klachten) rust een absolute noodzaak is. Recovery is dus de rode draad in dit verhaal. Of je nu wilt presteren, je al een beetje stress hebt of het water tot aan je lippen staat. 

3. Focus

Nu we de PAID-reality in beeld hebben en we meer weten van energie en hoe we dit kunnen managen is het tijd om over focus oftewel concentratievermogen na te denken. Zeker bij hybride werken is het opnieuw kunnen richten en gericht houden van je aandacht een kerncompetentie. Dit is namelijk wat focus inhoudt; kun je opnieuw tot een bepaalde focus komen en natuurlijk als je afgeleid raakt, opnieuw je aandacht richten op je taak (oftewel re-focussen).

Ook hier heb ik een heel mooi inzicht met jullie te delen. Het zijn de ‘Cirkels van Aandacht’ en dit model komt direct uit de sport- en prestatiepsychologie.

cirkel van aandacht

]In het kort de ‘Cirkels van Aandacht’

Cirkel 1 gaat over jouw focus oftewel concentratievermogen. Hoe goed kan je omgaan met de wisselingen van de dag en steeds een nieuwe cirkel 1 kiezen. Zeker als het bijvoorbeeld later op de dag wordt en deze taak iets meer tijd en concentratievermogen vraagt. 

Cirkel 2 zijn onze externe afleiders. Interessant feitje: we kijken gemiddeld al 251 x per dag op onze telefoon!

Cirkel 3 t/m 6 zijn onze interne afleiders (random gedachtes, overdenken, piekeren).

Tips aan de hand van de ‘Cirkels van Aandacht’

Zorg voor de juiste aandachtsturing oftewel cirkel 1

  • Bepalen waar je de aandacht op wilt hebben (ik & mijn taak)
  • Minimaliseer externe afleiders – herken eens wat vaker interne afleiding en breng je aandacht terug naar je taak
  • Train het behoud van focus

Ga vaker singletasken, een werkwijze voor meer effectiviteit

  • Stel prioriteit!
  • Werk 3 tot 5 blokken full focus van tussen 30 – 60 minuten
  • Neem regelmatig korte break
  • Plan tijd in voor e-mail, belletjes en andere makkelijkere taken

Wat ik wel vaker hoor als spreker is dat mensen of teams bijvoorbeeld 13 prioriteiten hebben. Dan ben ik, als motiverende spreker werkgeluk en mentale veerkracht, vaak nieuwsgierig waar ze beginnen en wat écht belangrijk is. Het heeft vaak te maken met een houding die mensen zichzelf hebben aangeleerd. Werken, actie, bezig zijn… continue, de hele dag door. En dat is veel sneller normaal dan je denkt! 

Ben jij werkgever en ook bezig met dit vraagstuk? Neem contact met mij op en ik neem je als motiverende spreker graag mee hoe ik jouw werknemers kan helpen met het hybride werken en werkgeluk behouden.

Veel succes en tot snel allemaal!

Michael 

 

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

  • Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zoek je een professionele spreker, workshop of dagvoorzitter voor jouw (online) bijeenkomst?