Rebel lezing Simone van Neerven

Een rebel in je team? Gefeliciteerd!

Rebellen zijn lastig. Ze blijven maar vragen stellen, komen met domme en absurde ideeën en gaan nooit eens lekker mee met de rest. Maar zijn het echt wel zulke lastpakken? Of hebben ze gewoon een andere kijk op de wereld, een flinke dosis creativiteit en de moed om tegen de stroom in te gaan?

Een rebel in je team? Gefeliciteerd!

Rebellen zijn lastig. Ze blijven maar vragen stellen, komen met domme en absurde ideeën en gaan nooit eens lekker mee met de rest. Maar zijn het echt wel zulke lastpakken? Of hebben ze gewoon een andere kijk op de wereld, een flinke dosis creativiteit en de moed om tegen de stroom in te gaan?

Onconventioneel en absurd, of juist baanbrekend?

Organisaties begrijpen de kracht van rebellerende mensen helemaal verkeerd; ze zien vaak alleen maar problemen en niet de mogelijkheden. Toen in de beginjaren van IKEA een medewerker een tafel kocht en deze mee naar huis wilde nemen, stuitte hij op een probleem. Het paste het bij lange na niet in zijn auto. Hij keek rond en zag dat iedereen op de parkeerplaats liep te klooien. En dus kwam hij met het idee om de poten onder de tafel vandaan te zagen. Op het eerste oog een absurd idee, toch? Het merendeel van de managers zou hier waarschijnlijk volledig op afhaken. Maar bij IKEA zag iemand juist wel licht in zo’n krankzinnig idee en pakte erop door. Het bleek een van IKEA’s meest baanbrekende concepten te zijn.

Maar het kan ook anders. Jarenlang gaf Eric Yuan, software ontwikkelaar bij Webex, bij zijn management aan dat veel klanten klaagden over het slechte gebruikersgemak van het platform. Hij had ook ideeën om het te verbeteren. Maar zijn management wilde niet naar hem luisteren. Hij raakte gedesillusioneerd en had geen plezier meer in zijn werk. En dus besloot hij om het dan maar zelf te doen. Hij nam ontslag, zette Zoom op en meer dan 40 talentvolle Webex-collega’s besloten om met hem mee het avontuur aan te gaan.

Baanbrekende concepten beginnen vaak met een raar of zelfs absurd idee van een medewerker, meestal omdat die in zijn eigen werkomgeving een probleem tegenkomt, zich daarover verwondert en dat gewoon wil oplossen. Maar de meeste ideeën worden weggewuifd, omdat ze te onconventioneel zijn en niet begrepen worden.

Koester de rebellen in jouw organisatie

Rebellen zijn intrinsiek gemotiveerd om dingen beter te maken en ze worden ongemakkelijk van de status quo. Dat maakt ze uitstekende ambassadeurs voor verandering en vernieuwing en de mogelijkheden voor rebellen in organisaties zijn eindeloos. Ze zijn fantastische ‘friction hunters‘, ze houden van het oplossen van problemen – hoe complexer, hoe beter – en met hun sterk ontwikkelde morele kompas kunnen ze ontzettend goed helpen om betere besluiten te nemen.

Maar ze floreren eigenlijk alleen als je een omgeving creëert waar ze volledig zichzelf kunnen zijn, ongeacht hun eigenaardigheden. Waar ze schaamteloos al hun ideeën kunnen delen zonder overladen te worden met weerstand.

In een tijd waarin verandering steeds sneller lijkt te gaan en tegelijkertijd het ook nooit meer zo langzaam zal gaan als nu, zijn er juist mensen nodig die zich snel kunnen aanpassen, met creatieve oplossingen komen en de bal aan het rollen krijgen.

It’s not rebels that make trouble, but trouble that makes rebels‘. Het wordt dus hoog tijd dat we de kracht van rebellen gaan inzien!

Meer weten over de rebellen in jouw organisatie?

Ben jij benieuwd hoe als organisatie het best een rebel kan gebruiken en hoe je hun cruciaal kan laten worden voor een bedrijf. Boek dan nu een lezing met Simone van Neerven.

Simone van Neerven
Simone van Neerven
Rebellen op de werkvloer? De meeste bedrijven zitten er niet meteen op te wachten. “Ten onrechte”, stelt Simone van Neerven. Simone is een katalysator voor innovatie en verandering en helpt een divers scala aan organisaties wereldwijd om hun ‘rebel talent’ te ontdekken.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid