Logo van De Spreker
Manou van Eerten

Conflict tussen Generaties? Zo maak je er een Kans van!

Als generatie-expert is het mijn missie om generaties met elkaar te verbinden, zodat elke generatie zich thuis voelt op de werkvloer. Het tegenovergestelde van in conflict zijn met elkaar dus. Want hoe zorg je voor verbinding wanneer generaties hun eigen perspectieven, voorkeuren en manieren van conflict hebben?

Conflict tussen Generaties? Zo maak je er een Kans van!

Met welke generatie ga je makkelijker de confrontatie aan, je eigen generatie, een andere of maakt het niet uit?

Dit is een vraag die ik regelmatig stel in workshops over het overbruggen van generatieverschillen. Antwoorden op deze vraag verschillen namelijk nogal per generatie. Voor GenZ is een conflict aangaan bijvoorbeeld een manier om eerlijk en transparant (over je emoties) te zijn en dat doen ze met gemak naar alle generaties, terwijl generatie X het liever ‘zakelijk’ houdt en ‘verbeterpunten’ geeft aan jongere generaties.

Wat is een generatieconflict?

Laat ik beginnen met het definiëren van het begrip ‘conflict’. In essentie is een conflict een situatie waarin twee of meer partijen tegengestelde belangen, doelen, waarden of percepties hebben. Een botsing dus. Een botsing tussen generaties kan bijvoorbeeld leiden tot situaties waarin:

  • Oudere generaties weerstand bieden tegen nieuwe manieren van online en hybride werken die jongere generaties introduceren. “Excel werkt toch prima, waarom moet het in die nieuwe app?”
  • Jongere generaties zich ondergewaardeerd voelen in een hiërarchische omgeving, wat kan leiden tot verloop of uitval. “Ik zeg dit nu tegen jou als generatiecoach, want ik ben ermee opgehouden het tegen mijn leidinggevende te zeggen. Die luistert toch niet. Ik heb daarom besloten om weg te gaan.”

Conflicten lijken dan negatief, maar bij een constructieve aanpak kan een conflict juist een kans op persoonlijke en organisatorische groei bieden. Een kans tot verbinden, elkaar beter begrijpen en van elkaar leren. Maar dan dien je het conflict dus wel constructief aan te pakken… Best een uitdaging met de mix van generaties op de hedendaagse werkvloer…

Want hoe gaan de verschillende generaties om met conflict?

De waarde van generatieleren bij conflicten

Ik hoor je nu denken: ‘Leuk die voorbeelden, maar hoe ga je dan constructief met conflicten tussen generaties op de werkvloer om? Het is nog vrij abstract zo.’

Hier komt het generatieleren om de hoek kijken. Generatieleren is een continue, wederzijdse uitwisseling van ideeën en inzichten, waarbij de nadruk ligt op het delen van perspectieven tussen verschillende generaties. Dit zorgt voor een bredere kijk op problemen en uitdagingen en kan leiden tot meer innovatieve oplossingen en een hogere betrokkenheid van medewerkers. Beweeg naar een aanpak die diversiteit omarmt en generatiekloven overbrugt.

Om dit te realiseren wil ik je 6 handreikingen geven:

  • Erken de generatieverschillen: Het is essentieel om te erkennen dat generaties verschillende waarden, normen, en manieren van werken hebben. Deze verschillen zijn vaak het gevolg van de sociale en economische omstandigheden waarin een generatie is opgegroeid. Probeer deze verschillen niet te negeren of te bagatelliseren, maar zie ze als een kans om van elkaar te leren.
  • Focus op werkenergie: In plaats van te proberen de jongere generaties aan te passen aan de gevestigde orde, kan het nuttig zijn om te onderzoeken wat bij elke generatie werkenergie opwekt. Door de updates van de jongste generaties te steunen, zoals authenticiteit en het doen van wat zinvol voelt, kunnen organisaties aantrekkelijker worden voor alle generaties.
  • Positieve feedback: In plaats van te focussen op wat er niet goed gaat, is het effectiever om positieve feedback te geven en elkaar te steunen bij het doen van wat de meeste werkenergie oplevert. Oudere generaties kunnen de jongere generaties steunen met hun ervaring, terwijl de jongere generaties de oudere generaties kunnen inspireren met nieuwe (technologische) ideeën.
  • Neem afscheid van gedateerde gewoontes: Identificeer gedateerde processen van oudere generaties die energie kosten en neem er expliciet afscheid van. Denk bijvoorbeeld aan het zogenoemde ‘polderen’ door babyboomers, eindeloos vergaderen tot er een compromis is. Veelvoorkomende gedateerde gewoontes zijn top-down besluitvorming, hiërarchisch leiderschap en kritiek leveren in plaats van waarderen wat goed gaat. Vraag aan een jonge collega hoe hij/zij efficiënt zou vergaderen?
  • Faciliteer intergenerationele ontmoetingen: Creëer mogelijkheden voor verschillende generaties om met elkaar in contact te komen, zowel op het werk als daarbuiten. Dit kan helpen om wederzijds begrip te bevorderen en vooroordelen te verminderen. Projecten die generaties met elkaar in contact brengen, kunnen bijdragen aan het doorbreken van mentale afstand. Wist je dat 1 op de 5 GenZers vorig jaar geen tot nauwelijks contact had met een oudere collega in 2024 (Onderzoek Motivaction)?
  • Onderzoek en reflectie: Het is belangrijk om te blijven onderzoeken hoe generatieverschillen zich manifesteren en wat de effecten zijn op samenwerking en conflicten. Door te reflecteren op het eigen gedrag en de eigen aannames, kunnen generaties leren om effectiever met elkaar om te gaan. Bijvoorbeeld met intervisie of in een (begeleide) teamsessie.

Kortom: Generatieverschillen kunnen spanningen veroorzaken, maar bieden ook kansen voor innovatie, verbinding en vitaliteit. Door open communicatie en respect kunnen conflicten veranderen in mogelijkheden om van elkaar te leren waardoor uitval en verloop voorkomen worden. In plaats van de kloof te verergeren, kunnen verschillen dan benut worden om sterker te worden, elkaar te inspireren en samen te groeien. En dat is waar ik me als generatie-expert hard voor maak!

Manou van Eerten
Manou van Eerten
Generatie-expert en loopbaancoach Manou van Eerten richt zich op het overbruggen van generatieverschillen en het coachen van Gen Z. Met haar passie voor verhalen vertellen en haar antropologische achtergrond geeft ze loopbaancoaching en leiderschapstrainingen. Ze staat bekend als een inspirerende spreker die je uitdaagt om jezelf op een nieuwe manier te zien.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid