Logo van De Spreker
Waarom we creatieve geesten nodig hebben in elke laag van de organisatie

Waarom we creatieve geesten nodig hebben in elke laag van de organisatie

Organisaties die willen blijven groeien, hebben creatieve denkers nodig. In deze blog laat spreker Georgios Lazakis zien waarom jonge makers en frisse ideeën onmisbaar zijn — juist op plekken waar nu vooral ervaring regeert. Want vernieuwing ontstaat als verschillende generaties samenwerken.

Waarom we creatieve geesten nodig hebben in elke laag van de organisatie

Door Georgios Lazakis – spreker, maker en verbinder

Waarom jonge makers onmisbaar zijn voor vernieuwing
De wereld verandert in razend tempo. Culturele instellingen, scholen en commerciële bedrijven vragen zichzelf steeds vaker af wat hun normen en waarden zijn. Daarnaast groeien degenen die deze organisaties gaan runnen (lees ‘jongeren’) op in een tijd vol paradoxen: grenzeloze mogelijkheden, maar ook keiharde realiteit. Een realiteit waar ze niet altijd serieus worden genomen en waar idealistische makers en denkers vaak over het hoofd worden gezien door de gevestigde orde. Alsof hun blik nog niet “af” is. Terwijl hun visie juist onmisbaar is.

Organisaties die willen bouwen aan de toekomst moeten ervoor zorgen dat jonge makers en creatieve geesten meebouwen aan die toekomst. Niet als uithangbord of in de marge, maar op bestuursniveau, in beleidskamers én op de vloer. De combinatie van ervaring en frisse blik, van traditie en vernieuwing, maakt een organisatie toekomstbestendig.

Ik geloof in maatwerk. En ik geloof dat inspiratie, kunst en cultuur een sleutelpositie innemen in dat verhaal. Niet als decoratie of luxe, maar als noodzakelijke manier om mensen te laten voelen, begrijpen en verbinden. Expressie is geen bijzaak, het is een bestaansvoorwaarde, zeker voor jongeren. Kunst helpt je zeggen wat je nog niet in woorden kon vatten.

Creativiteit als onmisbare sleutel voor de toekomst
Laat me dat illustreren met een simpel voorbeeld. Stel je een maandagochtend voor bij de koffieautomaat. De standaardvraag: “Wat heb je in het weekend gedaan?” Een beetje voetbal, verjaardag, prima. Maar wat als de vraag zou zijn: “Wat drijft jou eigenlijk op de maandagochtend?” Het zijn dat soort vragen die creatieve mensen vanzelf stellen. Omdat ze voorbij de oppervlakte kijken. Omdat ze gewend zijn te zoeken naar betekenis.

Laatst sprak ik een kennis die voor een multinational werkt en die vastzat met een marketingvraagstuk. Binnen een halve minuut kwam ik met een creatief idee. Voor mij was het vanzelfsprekend. Voor diegene was het een eyeopener… en het bespaarde haar organisatie duizenden euro’s aan marketingsbudget… doordat ze een creatieveling naar waarde inschatte. En dat is precies wat creatieve geesten brengen: inspiratie en ideeën. En dat is soms precies dat ongrijpbare wat je nodig hebt om dingen tastbaar te maken.

Wat ik zeg, is simpel: we hebben elkaar nodig. De dromer en de doener. De denker en de maker. De ervaren kracht en het jonge talent. Geen generatiekloof, maar een generatielus waarin we kennis, perspectieven en visie aan elkaar doorgeven. Zo ontstaan nieuwe ideeën, nieuwe energie en nieuwe vormen van samenwerking.

De toekomst vraagt niet om óf-óf. De toekomst vraagt om én-én. En die begint zodra we het gesprek durven te voeren met wie anders denkt dan wij.

Georgios Lazakis
Georgios Lazakis
Georgios Lazakis is rapper en ervaringsdeskundige met Griekse roots. Hij staat bekend om zijn vermogen om complexe levenslessen te vertalen naar begrijpelijke verhalen, ondersteund door zijn eigen muziek. Hij behandelt thema's zoals culturele identiteit, persoonlijke groei, veerkracht en de kracht van kunst en muziek.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Mis niets en ontvang gemiddeld 1 keer per maand nieuws rond onze sprekers, artikelen, informatie over gratis webinars en over leuke acties.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Logo van De Spreker

© 2024 deSpreker.nl | Cookiebeleid | Privacybeleid