Dit is alweer de derde blog van Rob B. Tol over netwerken. Deze keer beschrijft hij hoe social media effectief gebruikt kan worden bij netwerken.

Kenmerken van Social Media zijn interactie en dialoog tussen de gebruikers. Bedrijven begrijpen langzamerhand dat je niet doelloos met social media aan de slag moet gaan. Je dient ze te koppelen aan je (bedrijfs)doelstelling: wat wil je bereiken en hoe kan social media een toegevoegde waarde leveren in het behalen van deze doelstelling? Zo maar social media gebruiken, omdat iedereen het doet, is gedoemd te mislukken. En kan zelfs een averechts effect hebben. Raak niet in verwarring door alle berichten en kreten over social media. Zie het als een hulpmiddel dat in combinatie met andere communicatiemiddelen en persoonlijke contacten erg handig kan zijn.

Hoeveel vrienden heb jij op Facebook? Hoeveel followers op Twitter? Hoeveel links op LinkedIn?
Volgens Richard Dunbar is 150 de theoretische limiet van mensen waarmee je een stabiele solide relatie mee aan kan gaan. Probeer eens aan jouw 150 relaties te denken … We kennen niet eens meer onze buren! Laat staan de honderden contacten die we online hebben. Wie heeft de tijd voor meer dan een handvol ”echte” vrienden? Dunbar beweert dat de meeste mensen een vijftal echte vrienden hebben, meer niet.

Onze samenleving is veel individualistischer geworden. De afname van traditionele contacten heeft tot gevolg dat je zelf meer moeite moet doen om contacten te leggen. Contacten via internet en social media bieden hier nu hulp. En dan bedoel ik als hulpmiddel, geïntegreerd in al je communicatie. Het kan ondernemers helpen bij het vinden, vergroten en blijven boeien van hun doelgroep.

Zet online-contacten om in offline, maar ga geen aandacht opeisen van mensen. Koppel mensen aan elkaar van wie je denkt dat ze op bepaalde vlakken een goede match zijn. Wees een informatiefilter en stuur interessante artikelen en links door. Sluit een bericht eens af met een vraag en je geeft iemand aanleiding om je terug te contacten. Oprechte belangstelling tonen is voor een ontvanger van je aandacht erg aangenaam. Er is altijd wel iets te vinden op een website in de foto’s, profielen en uitspraken van mensen waar je iets positiefs over kunt opmerken. Hierdoor komt tweerichtingsverkeer op gang.

Hoe zit dat in jouw business?

Veel netwerkplezier toegewenst,
Rob B. Tol

Stuur uw reactie naar Rob B. Tol

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field