Dit is alweer de vierde blog van Rob B. Tol over netwerken. Deze keer gaat het over gericht netwerken.

Mensen praten graag spontaan over negatieve ervaringen, bijvoorbeeld een slechte service. Uit onderzoek blijkt dat dit minimaal zeventien keer wordt doorverteld in een netwerk. Met name vandaag de dag via social media. Goede ervaringen vertelt men helaas maar gemiddeld drie keer door.
Ook blijkt dat meer dan zestig procent van de klanten wegloopt door gebrek aan aandacht. Bedenk nu dat bestaande klanten de belangrijkste wervingsbron voor nieuwe klanten zijn. Daar komt bij dat het werven van klanten in zakelijke markten gemiddeld minstens zeven keer meer kost (vooral kostbare tijd) dan het behouden van klanten. Geef dus aandacht aan je klanten en je netwerk.

Gericht netwerken helpt je, op lange termijn, bij het bereiken van je doelen. Maar dan dien je wel te weten wat je wilt bereiken. Het kan via een gedachtewisseling zijn of een vraag. Je doel is duidelijk? Je hebt een reële vraag die geen geld kost of veel tijd van de ander vraagt? Stel de vraag! Zet je vragen aan mensen die jou kunnen helpen op een rijtje om ze te verwezenlijken en herinner je jezelf hieraan. Vraag ook eens hoe je de ander kunt helpen met zijn doel. Vaak ontstaat een mooi contact, dat je vervolgens weer dient te onderhouden natuurlijk.

Hoe werkt dat in jouw business?

Veel netwerkplezier toegewenst,
Rob B. Tol

Stuur uw reactie naar Rob B. Tol

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field