Netwerken is vooral het leggen en onderhouden van persoonlijke contacten die je, op lange termijn, verder kunnen helpen in je (bedrijfs)leven. Eigenlijk met iedereen waarmee je op welke manier dan ook in verbinding staat. Geven staat in het woordenboek op de juiste plaats, namelijk voor gunnen. Begin dus met geven van bijvoorbeeld kennis of tips.

Een netwerk is er niet alleen voor jou, het is de bedoeling dat ook de anderen er iets wijzer van worden. En dan heb ik het niet over euro’s. Je netwerk werkt als een constante stroom van informatie, ideeën en contacten tussen jou en de mensen om je heen.

Onze samenleving is veel individualistischer geworden. Mensen zijn ook minder vaak actief lid van traditionele organisaties zoals politieke partij, vereniging of club. De afname van deze vanzelfsprekende contacten heeft tot gevolg dat je zelf meer moeite moet doen om contacten te leggen. Contacten via internet en social media bieden hier nu hulp. Hier kom ik volgende keer op terug.

De basis van een goed netwerk is vertrouwen. De kracht van een netwerker is in eerste instantie het geven van aandacht. Het doel is het delen van kennis, informatie en contacten. De crux is dat je weet wat je wilt bereiken en hoe je je netwerk ontwikkelt, gebruikt, uitbreidt en onderhoudt.

Netwerken is de eenvoudigste, meest efficiënte en minst kostbare manier om jouw doel te bereiken. Het is vooral geven en gunnen. Vaak geven en soms iets ontvangen van iemand die jou dat gunt. Bepaal hoe jij de ander kunt helpen zijn doel te bereiken. En … blijf je, in eerste instantie, altijd afvragen wat je voor iemand kan betekenen.

Geef dus aandacht en je netwerk gaat voor je werken.

Hoe zit dat in jouw business?

Stuur uw reactie naar Rob B. Tol

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field