Innoveren, een gezamenlijk proces
Innoveren is volgens Jeff Gaspersz een uitdagend en vaak complex proces. Tegelijkertijd is de druk om te innoveren, en zich daarmee te onderscheiden, hoog. Daarom zoeken organisaties steeds meer hierin samenwerking met andere stakeholders. Een van de belangrijkste partijen om samen mee te innoveren zijn de klanten.

Samenwerken met klanten, een perspectiefverschuiving
De samenwerking met klanten is een resultaat van een perspectiefverschuiving. De klant zien we niet alleen meer als koper van onze producten en diensten, maar ook als creatieve partner in het innovatieproces, als co-creator van nieuwe waarde. Wanneer we daarin slagen bereiken we een dubbele oogst: We krijgen waardevolle ideeën en feedback van klanten en we verdiepen hun loyaliteit met het product en de betrokkenheid met de organisatie. Daarnaast: Wat klanten mee hebben helpen bouwen, zullen ze ook graag kopen.

Voorbeelden van co-creatie
Er zijn inmiddels vele voorbeelden van succesvolle co-creaties. Soms zijn ze gefocust op verbetering van producten diensten, door in een virtueel platform klanten uit te nodigen om met ideeen hiervoor te kome, op elkaars ideeën te reageren en te stemmen.

Voorbeelden hiervan zijn de platforms van computerfabrikant Dell (ideastorm.com) en Starbucks (mystarbucksidea.com). Wanneer klanten hierbij zelf kunnen zien hoe hun ideeen ter verbetering zijn gebruikt, zal dit het enthousiasme om mee te denken nog meer verhogen.

De reviews door lezers op de website va online boekverkoper Amazon zijn ook een vorm van co-creatie. De klant voegt waarde toe aan andere klanten door hun informatie te geven over de boeken en het helpt Amazon bij welke boeken ze moeten promoten.

De co-creatie kan nog verder gaan zoals bij Lego Ideas waar de klanten nieuwe producten bedenken en wanneer een ontwerp 10.000 supporters krijgt, komt het bij de Review Board en maakt het een grote kans in productie te worden genomen.

De essentie van co-creatie
Om co-creatie met klanten te laten slagen is het belangrijk dat:
– klanten als evenwaardige partijen in het innovatieproces te beschouwen. Ga er maar vanuit dat de beste innovatie ideeën vanuit 2 bronnen komen: vanuit medewerkers en vanuit klanten.

– sluit geen klantgroep uit. Kellogg’s Cereal Straws kwam tot stand in een co-creatie met kinderen van 9 en 10 jaar. Zij gaven in sessies met Kellog aan dat het drinken van de resterende melk in een bakje met cornflakes veel leuker was met een rietje veel leuker dan met een lepel. Dat leidde tot het idee om een eetbaar rietje te ontwikkelen.

– co-creatie is niet alleen een manier van doen, het is ook een mindset waarbij het startpunt is: innoveren doe je samen. En vanuit die mindset komen veel nieuwe kansen voor innovatiegerichte samenwerking in beeld in het ecosysteem van stakeholders waar ook investeerders, toeleveranciers en vele andere partijen in aanwezig zijn. De samenwerking kan alle fases van het innovatieproces bestrijken. Vanaf het bedenken van het product of dienst, tot en met de introductie en verkoop ervan.

– Co-creatie vraagt om een bepaalde vorm van leiderschap waarbij men bereid is uit de comfortzone te treden, niet bevreesd is om kennis te delen en voortdurend zoekt naar win-win mogelijkheden. Co-creatie kan daarom voor een organisatie op zichzelf een diepgaande innovatie in het innoveren zijn!

Over de auteur
Prof.dr. Jeff Gaspersz is hoogleraar innovatie aan de Nyenrode Business Universiteit en spreker,adviseur en coach op het gebied van innovatiemanagement en business creativiteit. Hij ondersteunt ondernemingen, teams en managers bij de vormgeving van vernieuwingsprocessen en het vinden en realiseren van kansrijke nieuwe concepten en ideeën. Bekijk zijn sprekersprofiel hier.

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field