Hilde Roothart, Trendonderzoeker
Hilde Roothart is een pionier op het gebied van trends en trendonderzoek. Vanaf 1997 houdt ze zich met haar bureau Trendslator bezig met dit nieuwe vakgebied. Daarvoor deed ze ervaring op als prognosestylist en forecaster voor styling- en designbureaus in binnen- en buitenland, onder meer bij de studio van Lidewij Edelkoort. Als trendonderzoeker werkte ze voor allerlei bedrijven en organisaties waarvoor consumententrends en maatschappelijke ontwikkelingen van belang zijn, van retail tot financiën en van voeding tot media.

Onderzoek naar de stemming
In haar presentaties maakt ze MOOD, actueel en relevant onderzoek naar de stemming in de maatschappij, bij de consument en in de markt, inzichtelijk. Daarbij worden ook voorbeelden gegeven van bedrijven en organisaties die de trends vertalen naar markten en merken. Aan MOOD ligt continu onderzoek op basis van media, street en expert research ten grondslag. Want wie wil weten wat de geest van de tijd is, moet steeds aangesloten blijven op informatie over trends en ontwikkelingen.

Trends onderzoeken en vertalen
Hilde Roothart houdt zich niet alleen bezig met de vraag wat de trends zijn, maar ook met Futuring, de wijze waarop trends door bedrijven en organisaties kunnen worden onderzocht en gebruikt voor de ontwikkeling van strategieën en concepten. Futuring is het gestructureerd onderzoeken van trends met als doel om ze te vertalen naar een visie op de toekomst. In haar presentaties geeft ze aan hoe die vertaalslag van inspiratie en informatie naar creatie en innovatie kan worden gemaakt.

Trendpresentaties en workshops
Als spreker is Roothart van vele markten thuis. Ze spreekt voor grote en kleine groepen, voor mensen van de werkvloer tot marketingdirecteuren, van jonge ondernemers tot ervaren bestuurders. Haar ambitie is om trends voor deze verschillende groepen mensen begrijpelijk en bruikbaar te maken. De ene keer heel concreet en praktisch, de andere keer wat beschouwender en strategisch van karakter. Met haar bureau Trendslator verzorgt ze ook workshops en workshoppogramma’s.

Hilde Roothart inhuren of boeken voor een presentatie of workshop?
Neem vrijblijvend contact op via het contactformulier aan de rechterzijde van de pagina.

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field

Gerelateerde sprekers

  • Adjiedj Bakas

    Adjiedj Bakas is een veelgevraagd spreker (circa 200 lezingen per jaar) en dagvoorzitter op congressen, strategiesessies en andere gelegenheden. Bakas geldt als boeiend, prikkelend, visionair, humoristisch en inspirerend. Hij spreekt onder meer over trends binnen de economie, technologie, voeding, overheid, zorg, arbeidsmarkt, spiritualiteit, liefde.

     

  • Drs. Andrea Wiegman

    Andrea Wiegman (1973) is van origine historicus en oprichter, uitgever van het trend platform en magazine Second Sight. Ruim 15 jaar is ze bezig met trend-onderzoek; studie naar de tijdgeest doet ze al veel langer. Andrea is goed in het duiden en verklaren van bepaalde ontwikkelingen in trends.

     

  • Peter Heshof

    Wil je een inspirerend verhaal over de veranderende Tijdgeest en wat deze trends betekenen voor klant en merk? Dan ben je bij tijdgeest-watcher en strateeg Peter Heshof aan juiste adres. Zijn heldere inzichten komen uit zijn Tijdgeest onderzoek en opdrachten, zoals voor Unilever, Rabobank, Hema, Facilicom, NCRV en Eneco.

     

  • Christine Boland

    Christine Boland is ruim twintig jaar werkzaam als trendanalist en consultant in consumententrends voor de retail, vastgoed, mode en media-industrie. Haar grote kracht is dat zij op heldere wijze maatschappelijke trends en ontwikkelingen analyseert en in kaart brengt. Zij weet die ontwikkelingen te destilleren die relevant zijn.