In deze blog gaat spreker Rob B. Tol in op het gunnen als beslissende factor.

Gunnen als beslissende factor

De gunfactor speelt in vier van de vijf keer een rol bij het nemen van een zakelijke beslissing. In een verkoopgesprek, bij een sollicitatie of een nevenfunctie. Overal is de gunfactor beslissend of je inspanningen succesvol zijn en het gewenste effect hebben.

De gunfactor is net zoiets als de X-factor, moeilijk te definiëren. Het zijn persoonlijke kenmerken, zoals bijvoorbeeld authenticiteit of karakter. Die eigenschappen maken dat een ander je sympathiek vindt en je daarom iets gunt. Een goed begin bij het verhogen van je gunfactor, is de oprechte interesse die je hebt in je (potentiële) klant. De tijd dat je alleen uit kon gaan van de waarde van je product, is voorbij.

Uit verschillende recente onderzoeken blijkt dat in minder goede economische tijden, de meesten van ons op zoek gaan naar écht, onderling contact. Het gaat dus niet om wat je wilt verkopen, maar om wat je klant wil. Vooral om je oprechte interesse daarin. Dat bereik je door te luisteren naar wat de ander zegt, vraag door en vat zijn of haar verhaal samen. Dat moedigt aan tot meer informatie en contact.

Kom goed geïnformeerd bij een klant. Dat geeft én wekt vertrouwen. Bedenk vooraf wat je voor je klant zou kunnen betekenen als je op lange termijn met elkaar in zee gaat. Probeer tijdens het gesprek met hem mee te denken en kom met een aanzet voor creatieve oplossingen voor zijn probleem.

Presenteer je consistent, dat zorgt voor herkenning. Zorg dat ook je online uitingen zoals je website, je profiel op LinkedIn en je online acties bij je passen en weergeven wat jouw aanbod is.
Je netwerk breidt steeds verder uit en is transparant, met name online. Investeer daarom in een betrouwbaar netwerk, dan gaat het voor jou werken.

Hoe werkt dat in jouw business?

Veel netwerkplezier toegewenst,
Rob B. Tol

Stuur uw reactie naar Rob B. Tol

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field