In mijn blog probeer ik u mee te nemen in de wereld van het netwerken. Door tips te geven en ervaringen uit te wisselen waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen. Ik begin deze eerste blog om mij kort voor te stellen, hierna heb ik het over mijn credo ”Geven & Gunnen”.

Voorstellen
Na een mooie periode binnen ABB en de Siemens Groep startte ik in 1999 TOL Marketing & Communicatie Bureau. Mijn netwerk was mijn kapitaal. Dit sociale kapitaal bleek een solide, langzaam groeiende belegging toen ik zelfstandig ondernemer werd. In de afgelopen vijftien jaar heb ik wel een paar economische dips meegemaakt. Door mijn business model met een netwerk van partners en mijn langdurige netwerkaanpak adem ik mee met de markt. Al jaren ben ik actief in het Rijnmond gebied als lid van ondernemersverenigingen en initiatieven ook in plaatselijke theaters. In 2007 werd ik “Netwerker van het jaar” en greep dit als een kans om, midden in de derde economische dip, de NetwerkAcademie op te richten. Ik schrijf boeken en geef presentaties over mijn vak en over zakelijk netwerken.

Geven & Gunnen
Netwerken begint in zakelijke markten met geven, om uiteindelijk eens te ontvangen. Iemand gunt en geeft jou iets. De wisselwerking hiertussen is de basis van netwerken. Netwerken is altijd tweerichtingsverkeer en heeft ook te maken met afspraken nakomen en bereid zijn tot hulp. En … er plezier in hebben! De combinatie van vertrouwen, geduld en doorzettingsvermogen is een “must” voor succesvol netwerken. Uit recent onderzoek blijkt dat zo’n 70% van de nieuwe klanten in zakelijke markten inmiddels komt uit een of andere vorm van netwerken!

Ongeveer 80 % van alle zakelijke beslissingen wordt beïnvloed door de persoonlijke gunfactor. De gunfactor is dus doorgaans doorslaggevend bij onze dagelijkse contacten met klanten. Gunnen betekent letterlijk ‘graag willen dat iemand iets heeft of krijgt’. Mensen met een hoge gunfactor wekken vertrouwen, zijn overtuigend, geven anderen een goed gevoel en weten hun gewenste doelen op lange termijn te realiseren. Echt zijn, eerlijk, positief, betrokken en iemand het beste gunnen. Dan gunnen ze het jou ook! De persoonlijke klik blijkt hierbij heel belangrijk. Wanneer producten of diensten niet onderscheidend zijn, doen wij immers bij voorkeur zaken met mensen die wij kennen, aardig vinden en vertrouwen. Hen gunnen we de informatie of de order.

Hoe zit dat in jouw business?
Ik ben benieuwd naar je reactie!

Stuur uw reactie naar Rob B. Tol

Schrijf nu een recensie


Submit your review
* Required Field